Új jelszó kérése
Pályázat

Pályázat

Fizetési megoldás
Hírlevél
TOP termékek
Termékajánló
Látogató számláló
0
1
1
3
3
3
6
Házhozszállítás

ALFA-KONYHA webáruház

Bemutatóterem, webáruház
2017.06.20 10:04

Online vitarendezési platform

Online vitarendezési platform

Az Európai Unió létrehozott egy honlapot, ahol a fogyasztók és a kereskedők az internetes vásárláshoz kapcsolódó jogvitáikat bírósági eljárást elkerülve rendezhetik. Itt lehetőség nyílik, hogy közös megegyezéssel kiválasszuk a panasz kezelésével megbízni kívánt vitarendezési testületet.
 

Ha problémád van egy termékkel kapcsolatban, amelyet az alfa-klima.hu oldalon vásároltál, és panaszodat nem sikerült érvényesítened az ALFA-KLÍMA Kft.-nél, akkor panaszodat benyújthatod az EU online vitarendezési platformján („ODR platform”).

Az ODR platform az EU-n belüli fogyasztók és kereskedők számára lehetővé teszi, hogy bíróságon kívül próbáljanak meg egyezségre jutni az online vásárlásból eredő panaszokkal kapcsolatban. Ez a felhasználóbarát és interaktív honlap az EU minden hivatalos nyelvén elérhető és ingyenesen használható. Az ODR platform használatával a fogyasztó és a kereskedő megegyezhetnek egy vitarendezési testület kiválasztásában, majd ezt követően végigmennek egy folyamaton, hogy megoldást találjanak a fogyasztó panaszára. Az online vitarendezési platform ide kattintva érhető el.

 

Hogyan működik a platform a gyakorlatban?

Az online vitarendezési platform használata regisztrációt igényel az Európai Bizottság rendszerében, majd bejelentkezés után a fogyasztó benyújthatja panaszát a honlapon keresztül, ha nem sikerült közvetlenül rendeznie a jogvitáját a vállalkozással.

A panasz benyújtását követően az online vitarendezési platform azonnal továbbítja azt az ellenérdekű félnek. Ezt követően az érintetteknek meg kell egyezniük egy alternatív vitarendezési fórumról, amely végső soron el fog járni a közöttük fennálló ügyben. Azokról a fórumokról, amelyek eljárhatnak az esetükben, a platform tájékoztatja a feleket. Amint megszületik a megállapodás a vitarendezési fórumról, az online platform oda továbbítja a panaszt. Ha a feleknek nem sikerül 30 napon belül megegyezniük, vagy ha a platform sem tud a benyújtott adatok alapján olyan alternatív vitarendezési fórumot azonosítani, amelynek hatásköre van eljárni, a panasz további feldolgozására nem kerül sor.

Az alternatív vitarendezés alapvetően akkor kötelező a vállalkozások számára, ha annak alávetették magukat. A határon átnyúló online fogyasztói jogviták elbírálása kapcsán a magyar vállalkozásoknak együtt kell működniük az itthon a kizárólagos illetékességgel bíró Budapesti Békéltető Testülettel. Ennek hiányában ugyanis a fogyasztóvédelmi hatóság akár fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabhat az érintett vállalkozással szemben. Mivel egyéb esetben alávetési kötelezettségük nincs az online webáruházak üzemeltetőinek, az alternatív vitarendezés hiányában a fogyasztók és a vállalkozások számára továbbra is a rendes bírói út igénybevételének a lehetősége marad.
 

Közelebb kerül az emberekhez az átalakult fogyasztóvédelem

A 2017. január 1-jén átalakult intézményi rendszerben a fogyasztóvédelem is közelebb kerül az emberekhez, mivel a lakóhelyhez legközelebbi járási hivatalhoz is fordulhatnak panaszukkal a vásárlók. 2017. január 1-jétől már mind a 197 járási hivatalban elérhető a fogyasztóvédelem. Így mindenki a lakóhelyhez legközelebbi hivatalban intézheti fogyasztóvédelmi ügyét, kérhet tanácsot például jótállási, szavatossági, panaszkezelési kérdésekben.

Webáruház készítés